Tips til å unngå å fryse når du skal sove ute

0

Ingenting er verre enn å ikke få sove når du har lagt deg, eller våkne opp av at du fryser. For å slippe dette har vi kommet med noen tips til at du skal få en god natts søvn i soveposen din.

Forberedelser

  • Finn en tørr plass om du ikke sover i telt
  • Ikke legg deg i et hull i bakken. Også kjent som kuldehull.
  • Pass på at du er i le
  • Bruk granbar eller mose som isolasjon om du ikke har liggerunderlag. Jo høyere du kommer opp fra bakken, jo bedre.

Før legging

  • Mat – Spis før du legger deg, forbrenningen vil være med på å varme opp soveposen.
  • Gå på do – Enten om du må tisse eller gjøre nummer to, så bruker kroppen masse energi på å holde urin og dritt varmt.
  • Varm plass – Om du har en forsvarlig primus, så kan du forvarme teltet på forhånd. Sover du uten telt, kan det være greit å ha le bak seg og et varmt bål foran seg. Har du le som tillater å deg å henge opp aluminiumsfolie / mylar /nødteppe bak deg, så er det en fin måte å få varmen til å reflektere tilbake på deg.
  • Bevegelse – Løp, hopp, ta push-ups. Bare sørg for du har en varm kropp før du kryper ned i soveposen. Disse bevegelsene vil også gjøre at kroppen avgir mer varme. 
  • Klær – Har du en litt stor sovepose, så kan det være lurt å dytte klær nederst ved beina. Da trenger du ikke å varme opp unødvendig mye luft i posen.
  • Dekk hodet godt – Finn fram en hals eller lue om det er veldig kaldt, ellers kan man stramme hetten på soveposen godt rundt hodet.
  • Kok opp vann – hell varmt vann på en flaske, dekk flaska til med klesplagg så huden ikke har direkte kontakt med flaska. Dette vil være med å gi varme hele natta.

Om du blir for varm, er det alltids noe av dette du kan kutte ut underveis.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her