Hvilken type kokeapparat bør man velge, og med hvilken type drivstoff?

1

Vi skal på tur, og har lyst til å kunne koke vann og lage enkel mat. Det er en jungel der ute av forskjellige kokeapparat. Noen ønsker brennere som går på gass, noen vil ha parafin eller rødsprit og andre vil ha bensin. Vi har sett på hvilke alternativer som finnes. Vi har også sett på i hvilke miljø de forskjellige apparat fungerer best.

Skrevet av: Knut Gartland – Utstillingsvinduet.no

I dag har navnet Primus blitt et fellesutrykk på slike apparat. Primus, som egentlig er en merkevare på et firma opprettet i 1892, er navnet vi ofte bruker om et kokeapparat. Det er lenge siden de produserte sine første primuser, og det er en kjent sak at flere av våre polhelter brukte Primus for å smelte snø og lage mat. En ser at slik har det blitt; alle som har vært på tur av lengre varighet har brukt en primus av et eller annet merke.

La oss se tilbake på hva dette egentlig er, og hva som finnes. Det hele startet som nevnt av Primus, men de ble ikke eneherskere på området. Det har gjennom årene vært flere som har prøvd seg i denne bransjen, men i dag er det kun noen få som leverer gode produkter. Det vi også ser at de forskjellige merkene ligner veldig på hverandre, noe som kommer av at flere brennere kan være kopier av de mer kjente kokeapparatene.

I dag skiller vi primuser i 3 forskjellige hovedkategorier, det er gass, parafin og multifuel. Multifuel kan ofte bruke flere typer brennstoff, det vil si man for eksempel kan kombinere bensin, parafin og gass.

Gass er den enkleste typen. Det finnes en rekke forskjellige modeller av slike kokeapparater, alt fra de store med flere bluss, til de helt små som kun veier noen få gram. Gass er praktisk og enkelt. Man trenger ikke mye kunnskap om apparatet før man kan ta det i bruk. Det er heller ikke mye problemer med disse brennerne, for det er en enkel konstruksjon. Dog har gassbrennere sine begrensninger. De har mindre effekt enn brennere som går på både parafin og bensin, men det skal sies at det i de siste årene har kommet modeller med økt effekt. Er det vinter og kaldt, vil man miste mye effekt med gass. Det finnes gass som skal være mer egnet til bruk i minusgrader, men vi har ikke testet dette produktet. Er du ute etter en brenner for kun å koke vann eller andre vesker, kan de lukkede brennerne med varmeveksler være et alternativ. Enkle gassbrennere bruker vi på korte turer på sommeren.

Parafin er det brennstoffet som har vært mest brukt gjennom årene. Parafin brenner godt, og er mindre farlig med tanke på brannskader, enn det bensin kan være. Utfordringen med parafin er at man får en lavere brenneffekt, enn det en får av bensin, og skulle du være så uheldig å søle parafin vil det være svært uheldig. Parafin i mat gjør noe med magen, noe som vil være uheldig på tur. Vi har helt sluttet å bruke denne type drivstoff, mest på grunn av varmeverdi og renhold.

Bensin er det brennstoffet som blir mest brukt i dag. Dette for at det gir mest varmeeffekt, krever minst forvarming og ikke minst er enklere å håndtere. Det er viktig at man velger rett bensin. Det er ikke bare å fylle på blyfri 95, og få varme i teltet. En bensinbrenner går på det meste av bensin, men det er helsemessige hensyn å ta. Ved brenning av bensin blir det avgasser som ikke nødvendigvis er bra for menneskekroppen. Det finnes flere typer bensin som er egnet til denne bruken. Noen har brukt renset motorsagbensin, kjøpt i 4 liters kanner. Denne bensinen kan man godt bruke hvis koking skjer utendørs, eller i et åpent fortelt. Skal du fyre inne i et lukket telt, anbefaler vi å bruke renset bensin som er laget til dette formålet. Den er litt dyrere, men da slipper du hodepine og senskader. Er vi på tur på vinteren, velger vi alltid bensinbrenneren.

Det finnes også enkle brennere som benytter rødsprit. Dette er brennere som alltid fungerer, men som kanskje ikke gir den største varmeeffekten. En tom hermetikkboks med rødsprit, er et varmeapparat av den enkleste typen. 

En må tenke på at valget av type brenner, og valg av brennstoff, må vurderes opp mot bruksområdet. Det er forskjell fra en som trenger et kokeapparat på sommeren, kontra en som skal på en lengre fjelltur midt på kaldeste vinteren.

Les flere guider hos jegeravisen

Vi har opp igjennom årene testet en rekke forskjellige brennere. Det har etter hvert kommet mange kopier av velkjente merker på markedet. Dette har ikke vært noe problem på brennere for rødsprit eller gass, men på bensinbrennere har vi sett en del utfordringer. Her anbefaler vi at du kjøper noe som er brukt av mange, og gjerne testet. Du finner som ofte tester liggende på Internett.

Noen enkle tips:

Kjøp en brenner etter dine behov. Du trenger ikke en dyr multifuel, når behovet er kaffekok i sommervarmen.

Skal du bruke store kjeler, trenger du brede kjelestøtter.

Toppmonterte brennere tar mindre plass i sekken, men de trenger også mer støtte under bruk.

 Bruker du penger på en dyr multifuel, legger du på noen kroner slik at du får en god varmereflektor i samme slengen. 

Kjøper du en multifuel, ta deg tid til å lage en «montasje» med en finerplate. Da har du alltid stabil støtte under brenneren. Denne kan tilpasses, slik at du enkelt kan fastmontere både brenner og flaske på finerplaten.

Før du skal på tur, ikke bare teste at den fungerer. La den i alle fall brenne i 15 til 20 minutter, slik at du virkelig er sikker på at den fungerer. 

Skal du på en vintertur som varer i flere dager, kan det være greit at man i tillegg til repsett, har med en reservebrenner.

Vedlikehold

For å være sikker på at din brenner faktisk fungerer når du trenger den, er renhold utrolig viktig. Ta deg tid til å rense den for smuss og dritt, tørk den ren for rester av uforbrent veske.
Se over pakninger og filtre, slik at disse ikke ryker når du trenger den som mest. Dette bør du gjøre både før og etter hver tur.
Du finner en manual som beskriver renhold og vedlikehold for de fleste brennere, les dette og gjør det slik som det står.

+ Se flere artikler

1 kommentar

  1. Et par spørsmål:
    Hva er bakgrunnen for rådet om ikke å bruke alkylatbensin? Greit å styre unne motorsagbensinen som vel er 2-taktsbensin med tilsatt smøreolje. Men hvorfor mener dere at 4-takts alkylatbensin er mer farlig enn «renset bensin som er laget for formålet».

    Hva mener dere med at man får lavere brennefekt med parafin enn med bensin? Energiinnholdet pr. liter er omtrent likt og de fleste brennere jeg har målt får høyere makseffekt når de fyres med parafin.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her